• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 9 مهر 1398
کد مطلب : 81966
+
-

بحران به خدمات پس از فروش  خودروهای خارجی رسید

بحران به خدمات پس از فروش  خودروهای خارجی رسید

ممنوعیـــت واردات و مشکلات تامین قطعات خودروهای خارجی موجب کمبود قطعات، افـزایش قیمت و افت کیفی خدمات پس از فروش این خودروها شده است. با مهدی دادفر، دبیر انجمن وارد‌کنندگان خودرو، گفت‌وگو کرده‌ایم.

وضع ارائه خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی چگونه است؟
باید بپذیریم که متأسفانه کیفیت ارائه خدمات پس از فروش خودروهای خارجی به‌شدت افت کرده است، کمبود تعداد قعطات به‌دلیل جلوگیری از واردات، زمینگیر شدن و کاهش مشهود فعالیت شرکت‌های وارد‌کننده خودرو و قطعات ازجمله عوامل مؤثر در این زمینه بوده است، زیرا سود این شرکت‌ها در واردات و فروش خودرو است و زیان‌های شبکه خدمات پس از فروش و تامین قطعات در دوره گارانتی و وارانتی خود را از این محل تامین می‌کنند، اما با تعطیلی کسب‌وکار این شرکت‌ها پس از ممنوعیت واردات خودرو، آنها قادر نیستند خدمات پس از فروش مناسبی به مشتریان خود ارائه کنند.

علت نارضایتی اغلب مشتریان از کیفیت خدمات خودروهای وارداتی چیست؟ 
علاوه بر مشکلات تامین قطعه، سوخت نامناسب عامل دیگری برای نارضایتی مشتریان از خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی است. اکنون سوخت مصرفی این خودروها 5/3درصد اتانول دارد که این امر موجب افزایش تعداد مراجعه خودروهای دارای استاندارد سوخت یورو5 و یورو 6 خارجی به تعمیرگاه‌ها شده است. این خودروها نیازمند بنزین حداقل یورو5 هستند اما ناچار به استفاده از بنزین با عدد اکتان 91 تا 92 هستند که مناسب خودروهای یورو2 تا یورو4 است. استفاده از این سوخت در خودروهای مذکور به سیستم‌های احتراق این خودروها صدمه می‌زند و مراجعه چندباره به مراکز خدمات پس از فروش نیز مشکلی را حل نمی‌کند و این موضوع مشتریان خدمات پس از فروش خودروهای خارجی را گرفتار و ناراضی کرده است. با این شرایط، شرکت‌های عرضه‌کننده خودروی خارجی مشکلات سوخت را به سازمان‌های حمایت، محیط‌زیست و استاندارد منعکس کرده و اعلام کرده‌اند که با این رویه سوخت، قادر به ارائه خدمات به‌خودروهای مذکور نیستند.

تأثیر تخصیص ارز در تامین قطعات این خودروها چقدر بوده است؟
شبکه خدمات پس از فروش خودروهای خارجی مشکلی برای تامین ارز یا واردات قطعات نداشته است و اعلام کرده‌ایم، اما مانع‌تراشی‌های بانک مرکزی در زمینه ضرورت تخصیص ارز به‌صورت بانکی، ثبت سفارش واردات قطعات این خودروها را پیچیده و مشکل کرده است و در اغلب موارد تاریخ پرفورمای ثبت سفارش واردات قطعات منقضی می‌شود.

آیا این قطعات به شیوه قاچاق تامین می‌شود؟
 متأسفانه اغلب قطعات مورد نیاز خودروهای وارداتی با قیمت‌های به‌مراتب بالاتر و به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شود. با این شرایط، واردکنندگان خودرو نیز تا زمانی که قادر به تامین قطعات باشند، خدمات پس از فروش ارائه خواهند داد، چرا که قرار نیست برای اینکه مردم قادر به استفاده از خودروهای خارجی باشند، بیش از این متحمل ضرر و زیان مالی و گرفتاری‌های تامین قطعات شوند و این موارد را نیز بارها به وزیر صنعت و معاونان وی منتقل کرده‌ایم، اما هیچ پاسخی دریافت نکرده‌ایم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید